Ga naar hoofdinhoud

Lachmeditatie

Lachen is gezond. Dat gezegde kennen we allemaal. Hierbij een lachmeditatie ter ontspanning.

Heel zinvol, want als artsen kunnen we ons zeker wel eens verliezen in altijd maar serieus zijn en doen. En dat is niet altijd bevordelijk voor ons werkplezier of onze impact naar de buitenwereld.

Dit filmpje neemt je mee in een korte lachYoga meditatie (6,5 min). LachYoga geeft je handvatten om te lachen zonder reden. Het geeft ontspanning en maakt dat je met meer lichtheid kan kijken naar wat je te doen staat. Een paar tips:

  1. Als je het nog nooit hebt gedaan voelt het best raar. Gewoon doen, dan went het vanzelf
  2. Zorg, dat je lacht vanuit je buik.
  3. Maak oogcontact met iemand. Lachen verbindt, dus richt je glimlach op die ander. Ook al is dat in dit geval met een schermpje. Dit met zijn tweeën doen heeft nog meer effect. Welke collega of assistente doet even met je mee?
  4. Je lichaam kent het verschil niet tussen onecht lachen en echt lachen. Zo gauw je gaat lachen, maak je al endorfines aan. De theorie is dus dat je door te lachen je eigen helende energie activeert.

Naast het introductiefilmpje wat we je hier laten zien, is er veel te vinden op het internet. Zoals deze lachoefening van 1 minuut

Wat verdere wetenschappelijke onderbouwing: In Medisch Contact van 19 mei 2022 staat een artikel over ‘lachen tegen de pijn’. Een quote hieruit: “….Kataria schreef in 1999 een boek met als titel Laugh for No Reason. Daarin introduceert hij een aantal strek- en ademhalingsoefeningen uit de Indiase yoga die hij combineert met lachen. Hij noemt die combinatie een ‘lachcocktail’.

Is dit serieus? Ja, en lachyoga is ook wetenschappelijk onderzocht. In een analyse uit 2020 bleek uit een systematische review dat er significante verschillen werden gevonden in de effectiviteit van lachyoga op een aantal variabelen, zoals de bloeddruk, de cortisolspiegel, de slaapkwaliteit en de psychosociale gezondheid…”

Back To Top

Vraag onze brochure aan