Ga naar hoofdinhoud

Dankbaarheid kan je oefenen!

Dankbaarheid voor wat er is in plaats van focus op wat er niet is. Het geeft een hele andere energie in jouzelf en daarmee ook in anderen. Het helpt je ook om voorwaarts meer te kijken naar wat er wèl kan in plaats van wat er niet kan. Het helpt je in mogelijkheden te denken.

Voor sommige mensen gaat dit makkelijker dan anderen. Het goede nieuws is: je kan het oefenen!

Een aantal ideeën om jezelf te trainen in dankbaarheid- dit zijn allemaal ideeën die je in 1 of 2 minuten kunt doen. Dus daar zou je zomaar elke dag ruimte voor kunnen maken😀

  • Ga even stil zitten en denk aan de dingen die goed gaan in je leven. Het mogen grote zaken zijn of kleine zaken. Merk dan wat de impact is in je lijf hiervan.
  • Juist als je merkt dat je vastloopt in alles wat niet goed gaat, bedenk dan: ‘Wat kan er wel?’. Dit zal je automatisch dankbaar stemmen.
  • ‘s avonds voor het slapen gaan bedenken waar je allemaal dankbaar voor bent in deze afgelopen dag. Schrijf minstens 5 dingen op. En daag jezelf uit om niet steeds dezelfde dingen op te schrijven als je deze oefening vaker doet. Doe dit 1 keer per week op een vaste dag. Dan blijft het fris en wordt het niet saai.
  • Schrijf elke dag 1 ding waar je dankbaar voor bent op 1 klein stukje papier. Doe dit papiertje dan in een grote glazen pot. Doe dit een jaar lang. Het wordt echt een sport en is een heel leuk cadeau aan het eind, om dan zo af en toe terug te kijken wat er allemaal voor moois is gebeurd in het afgelopen jaar.
  • Wees dankbaar voor jezelf:
    • voor wie je bent; waar zijn mensen in jou vaak dankbaar voor?
    • voor wat je kan; waar geven mensen jou vaak een compliment voor?
  • Sta even stil bij het feit, dat je elke dag zomaar zuurstof binnen krijgt, dat de natuur je alles geeft wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld die appel die je eet, het water wat je drinkt, etc.
  • Neem enkele seconden om een bodyscan te doen: even van top tot teen door je hele lichaam heengaan met aandacht: ongelooflijk wat allemaal goed werkt in jouw lichaam!
  • Als iemand een compliment geeft, oefen dan met simpel: ‘dank je wel’ te zeggen. En slik de ‘ja, maar…’ of het wegwuiven in.
  • Begin de dag met het zetten van een intentie rond dankbaarheid: Neem je bijvoorbeeld voor om deze dag steeds te kijken naar waar je dankbaar voor kan zijn.
  • Besluit om deze dag de eerste persoon die je pad kruist dankbaar te zijn. In dat moment bedenk je dan wel waarvoor.
  • Oefen jezelf om elke dag minstens 5 keer iemand te bedanken. Als je dit 20 dagen achter elkaar doet, is er kans, dat het een gewoonte kan worden. Het wordt dan echt een manier van kijken.
  • Terwijl je loopt probeer je bij elke stap of om de zoveel stappen iets te bedenken waar je gelukkig van wordt. Deze ‘100 stappen van dankbaarheid – oefening’ deed Albert Einstein ook al.
  • Zet een dankbaarheids zinnetje op een post it of iets dergelijks. En laat dat een dag hangen op je computer, of op een andere plek waar je vaak komt. Bijv: ik ben dankbaar voor alles wat er vandaag op mijn pad komt.
  • Stuur iedere week minstens 1 berichtje aan iemand om te bedanken. Per app, per kaart, bel even. Wat voor jou het beste werkt.
  • Elke keer als je jezelf bijna automatisch dank je wel hoort zeggen, maak daar dan een gemeende boodschap van en voeg er ook aan toe waarvoor je precies dankbaar bent.
  • Lees regelmatig over dankbaarheid. Dit helpt om het in je eigen systeem steeds meer te normaliseren.
  • …….

En zo zijn er heel veel dankbaarheidsoefeningen. Wat is een dankbaarheids oefening die jou goed helpt? Laat het ons weten via info@mpowr.nl

Cultivating gratitude

Back To Top

Vraag onze brochure aan